Kate Bush – Before The Dawn  (Fish People 3cd, 2016)

Disc 1: Act I:1) Lily; 2) Hounds Of Love; 3) Joanni; 4) Top Of The City; 5) Never Be Mine; 6) Running Up That Hill (A Deal With God); 7) King Of The Mountain; Disc 2: Act II: 8) Astronomer’s Call(Spoken Monologue); 9) And Dream Of Sheep; 10) Under Ice; 11) Waking the Witch; 12) Watching Them Without Her; 13) Watching You Without Me; 14) Little Light; 15) Jig of Life<, 16) Hello Earth; 17) The Morning Fog; Disc 3: Act III; 18) Prelude; 19) Prologue; 20) An Architect’s Dream; 21) The Painter’s Link; 22) Sunset; 23) Aerial Tal; 24) Somewhere in Between; 25) Tawny Moon; 26) Nocturn; 27) Aerial; 28) Among Angels; 29) Cloudbusting

Det tok 35 år før Kate Bush returnerte til scenen, men da det omsider skjedde gikk fansen spesielt og britene generelt, bananas. Det tok 15 minutter fra billettene til 22 konserter på Hammersmith Odeon ble lagt ut, til samtlige 75.000 billetter var solgt. Billettnettstedene brøt sammen, pressen gikk i Bush-overdrive og platesalget fløy i været, med det resultat at så godt som samtlige av hennes album gikk inn på listene.

Slikt spente selvsagt forventningenes bue til bristepunktet, og det var en ikke ubetydelig spenning knyttet til det som skulle skje. Kunne hun levere med det enorme forventningspresset, etter å knapt ha vist seg på en scene siden 1979?

Dèt viste det seg at hun kunne. Konsertene ble møtt av ekstatiske fans og fikk gjennomgående glimrende anmeldelser. Konsertene, som dessverre aldri har blitt utgitt på dvd, var like mye teater og musikal som ren konsert. Slik sett fulgte Bush opp det storstilte teateret fra Tour Of Life turneen i 1979. Det ble ikke spart på noe, verken når det gjaldt kulisser, effekter eller artister. Her var det dansere, dukker, masker, store sceneanordninger, animasjoner og mer til. Forfatteren David Mitchell var engasjert til å skrive dialogen som skulle holde showet sammen i et konseptuelt hele. I tillegg var kjente størrelser fra Royal Shakespeare Company og andre teater i verdensklasse involvert. Mange av deltagerne i det som utspilte seg på scenen hadde bakgrunn fra musikalverden i Londons West End. I tillegg hadde Bush samlet et ekstraordinært band, som leverte noe av den beste innsatsen fra scenen undertegnede noen gang har hørt på plate.

Before The Dawn var så langt fra en gammel artist som spilte sine mest kjente hits som det var mulig å komme. Showet var delt inn i tre akter. Første akt bestod av syv frittstående sanger, før det hele virkelig braket løs med akt to og tre, hvor hun tok for seg de to store sangsyklusene fra Hounds Of Love (The Ninth Wave) og Aerial (A Sky Of Honey). Hun spilte ingen sanger fra de fire første albumene. Dermed var det ikke plass til Wuthering Heights, Babooshka, The Man With The Child In His Eyes, Suspended In Gaffa eller andre tidlige klassikere. Størstedelen av materialet var hentet fra Hounds Of Love og Aerial, med tillegg av utvalgte spor fra produksjonen etter 1985.

Before The Dawn ble utgitt i november 2016, to år etter konsertene. Hele showet ble utgitt i kronologisk rekkefølge. Det var riktignok plukket fra diverse show og sydd sammen til et hele, men det hele fløt aldeles utmerket.

Den første discen inneholdt de seks sangene som innledet showet. I den grad noen lurte på om stemmen til Bush holdt fra scenen, ble den bekymringen lagt til side etter noen få øyeblikk. Hun sang med stamina, styrke og stort register. Hun hadde lagt til seg en viss bluesy rasp, som hun trakk på enkelte ganger, til enorm effekt. Act 1, med Hounds Of Love, Top Of The City og Running Up That Hill som høydepunkter, viste frem Bush og band i toppform. Faktisk på et slikt nivå at det er fristende å hente frem Before The Dawn fremfor studioversjonene når disse sangene skal lyttes til. I tillegg til de seks «faste» sangene ble det tatt med en fortryllende versjon av Never Be Mine, som ble tatt opp uten publikum tilstede.

På disc to spilte The Ninth Wave seg ut. Sangsyklusen var opprinnelig å finne på side to av Hounds Of Love, og var den sterkeste platesiden hun noen gang presterte. Historien om hun som holder på å drukne etter et skipsforlis ble satt i en teatersetting, med innlagt «forklarende» dialog og monolog, uten at det forstyrret lytteropplevelsen.

Det ble gjort plass til en tidligere uutgitt sang. Tawny Moon ble sunget av Bush’ 16 år gamle sønn, som på ingen måte gjorde seg bort. Tawny Moon var plassert midt i tredje Act, hvor A Sky Of Honey ble fremført. Alle de sterke sangene som lå «gjemt» i honningskyen fikk skinne i all sin prakt fra scenen, før Kate tok det ned alene ved pianoet, syngende Among Angels (fra 50 Words For Snow). Helt til slutt kom Cloudbusting i en storstilt versjon, til hysterisk respons fra publikum. Kate Bush avsluttet med noen få ord til publikum, åpenbart både rørt og fornøyd. Det var herlig å høre den notorisk tilbaketrukne artisten snakke med sitt trofaste publikum.

Before The Dawn var et sjeldent vellykket konsertalbum, og en flott dokumentasjon av Kate Bush på scenen.

Rating: 9/10