Bee Gees – Here At Last ..Live (2LP, RSO 1977)

1) I’ve Gotta Get A Message To You; 2) Love So Right; 3) Edge Of The Universe; 4) Come On Over; 5) Can’t Keep A Good Man Down; 6) New York Mining Disaster 1941; 7) Run To Me / World; 8) Holiday / I Can’t See Nobody / I Started A Joke / Massachusets; 9) How Can You Mend A Broken Heart; 10) To Love Somebody; 11) You Should Be Dancing; 12) Boogie Child; 13) Down The Road; 14) Words; 15) Wind Of Change; 16) Nights On Broadway; 17) Jive Talkin’; 18) Lonely Days

20. desember 1976 entret Bee Gees scenen på The Forum i Los Angeles, fulle av selvtillit etter gjenoppstandelsen som et stort navn, med millionsalg av både singler og albumet Children Of The World. Brødrene hadde et stort antall musikere med seg denne kvelden. Det faste bandet med Alan Kendall (gitar), Blue Weaver (keyboards, synth) og Dennis Bryon (trommer), var supplert med Geoff Westley (keyboards), Joey Murcia (gitar) og Joe Lala (perkusjon). De hadde også med seg den seks mann sterke blåserrekken The Boneroo Horns.

Here At Last ..Live var det første konsertalbumet fra Bee Gees, og inneholdt en blanding av gammelt og nytt. Selv om Main Course og Children Of the World var godt representert, var det også plass til eldre hits. Dessverre ble resultatet av sistnevnte faktum ikke så fornøyelig som det hørtes ut; de aller fleste av de gamle klassikerne ble klemt sammen i et platesidelangt medley. New York Mining Disaster 1941, Run To Me, World, Holiday, I Can’t See Nobody, I Started A Joke, Massachusetts, How Can You Mend A Broken Heart? og To Love Somebody kom som perler på en snor. Det ble både overveldende og underveldende samtidig. Det var en fenomenal rekke låter, men det hele ble trukket ned av at de kom susende i høyt tempo, uten at lytteren fikk anledning til å puste. Dessuten var noen av sangene slanket, noe som bidro til at de mistet helhet og moment. Det ble aldri svakt, hvordan kunne det bli det?, men originalene var langt å foretrekke. På plussiden må det trekkes frem at Robin fikk anledning til å skinne, i motsetning til på de nyere sangene, der han i stor grad måtte vike for en enerådende Barry.

Med et fenomenalt storband i ryggen, tok Bee Gees sangene fra Main Course og Children Of The World ut i et enda mer funky landskap . You Should Be Dancing ble strukket ut i en lang, livlig versjon. Også låter som Nights On Braodway og Jive Talkin ble gitt ekstra liv. Aller best var Can’t Keep A Good Man Down, med røff gitar fra Kendall og generelt stor stemning. Albumet ble avsluttet med undertegnedes favoritt Lonely Days, en av de kuleste låtene i den store Bee Gees-katalogen.

På Here At Last ..Live ble Bee Gees fanget rett før de nådde atmosfæriske høyder med Saturday Night Fever og storselgeren Spirits Having Flown. Slik sett var albumet et historisk dokument av interesse.

Rating: 6,5/10